Zadania pedagoga specjalnego na podstawie projektu rozporządzenia MEiN
Otrzymujemy wiele pytań dotyczących zmian w prawie oświatowym. Duża część z nich dotyczy nowego stanowiska, które pojawi się od września 2022 – pedagoga specjalnego. Jeśli chodzi o zadania pedagoga specjalnego i rolę jaką ma on pełnić w szkole lub przedszkolu, możemy w tej chwili opierać się jedynie na projekcie rozporządzenia MEiN. Będziemy Państwa informować o ostatecznej treści tych przepisów.
– NASZE SZKOLENIA –
– – – – – – – – – – – – – – –
Pogotowie dotacyjne 2024/25. Roczne rozliczenie dotacji. Zmiany w dotacjach 2025
Termin: 17 grudnia godz. 16.00
Zapisy: Pogotowie Dotacyjne. Zmiany w dotacjach. Roczne rozliczenie >>>
– – – – – – – – – – – – – – –
Pedagog specjalny uzupełnienie zadań nauczyciela, rozpoznanie potrzeb ucznia
Zadania pedagoga specjalnego. Projekt rozporządzenia MEiN >>>
W wyniku zmian w prawie oświatowym od września 2022 roku wprowadzone zostanie nowe stanowisko – pedagog specjalny. Zadaniem pedagoga specjalnego ma być uzupełnienie zadań realizowanych przez innych nauczycieli specjalistów w zakresie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów oraz planowania dla nich wsparcia odpowiadającego ich potrzebom rozwojowym i edukacyjnym, będą oni również udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów i nauczycielom.
Kwalifikacje pedagoga specjalnego w szkole lub przedszkolu
Pedagog specjalny wsparcie dla uczniów, nauczycieli i specjalistów
Z projektu rozporządzenia wynika, że pedagog specjalny ma spełniać zadania uzupełniające w stosunku do tych, realizowanych przez innych nauczycieli specjalistów. Będą to m.in. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci i uczniów oraz proponowanie wsparcia odpowiadającego tym potrzebom.
rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki
Dodatkowi specjaliści w szkołach i przedszkolach dopiero od 2024?
Rozpoznanie potrzeb dziecka – zadanie pedagoga speacjalnego
Do zadań pedagoga specjalnego będzie także należało rozpoznanie potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia i dostosowanie do nich warunków nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.
określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia
Czerwcowa aktualizacja dotacji oświatowych – przypominajmy gminom
Działania pedagoga specjalnego na rzecz aktywnego uczestnictwa uczniów w życiu jednostki
Pedagog specjalny ma również, we współpracy z nauczycielami, rodzicami i wychowawcami podejmować działania na rzecz aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola lub innej jednostki oświatowej. W tym także dbanie o zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
a) podejmowaniu działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
300 plus. Ruszyły wypłaty wyprawki dla dziecka z programu „Dobry start”
Pedagog specjalny wsparcie w realizacji programu i zapewnienie pomocy
Wsparcie zespołu specjalistów i nauczycieli pracujących z dziećmi objętymi kształceniem specjalnym w ramach opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i zapewnienia im pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
współpraca z zespołem, (…) zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Prawa i obowiązki osoby przeprowadzającej kontrolę wydatkowania dotacji oświatowej
Udzielanie wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom
Do zadań pedagoga specjalnego należeć będzie, wg. projektu rozporządzenia, wsparcie nauczycieli, wychowawców, specjalistów, rodziców oraz samych wychowanków w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów. W tym także rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń uczniów i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom. Projekt rozporządzenia współpracę z innymi i podmiotami odpowiedzialnymi za wspieranie ucznia.