Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny: dostosowanie edukacji do potrzeb ucznia
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) to kluczowe narzędzie w pracy z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. IPET zapewnia dostosowanie procesu dydaktycznego do indywidualnych potrzeb, możliwości oraz predyspozycji ucznia, stanowiąc fundament dla jego rozwoju i edukacji. Kto i na jakich zasadach tworzy IPET dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, czy istnieje „urzędowy” wzór programu i jak wygląda jego realizacja w placówce oświatowej — kto koordynuje i odpowiada za realizację wytycznych IPET?
– NASZE SZKOLENIA –
– – – – – – – – – – – – – – –
Awans zawodowy nauczyciela 2024/25
Termin: 9 października godz. 16.00
Zapisy: Awans nauczyciela – warunki, procedury, zasady 2024/25 >>>
– – – – – – – – – – – – – – –
Zmiany w dotacjach od stycznia 2025 – Kompendium Dotacyjne
Termin:16 października godz. 16.00
Zapisy: Zmiany w dotacjach oświatowych styczeń 2025 – wszystko o rozliczaniu i kontroli >>>
– – – – – – – – – – – – – – –
Nadzór Pedagogiczny i ocena pracy nauczyciela 2024/25
Termin: 24 października godz. 16.00
Zapisy: Nadzór Pedagogiczny 2024/25 – regulacje zasady, zakres >>>
– – – – – – – – – – – – – – –
Dokumentacja w przedszkolu. Formy prowadzenia działalności oświatowej
Termin: 30 października godz. 16.00
Zapisy: Dokumenty niezbędne, przydatne i niepotrzebne. Spółka, stowarzyszenie, fundacja>>>
– – – – – – – – – – – – – – –
IPET czyli indywidualny program edukacyjno — terapeutyczny
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) jest on opracowywany przez zespół nauczycieli i specjalistów w celu maksymalizacji potencjału edukacyjnego ucznia oraz wspierania go w rozwoju osobistym i społecznym. Jest wyrazem indywidualnego podejścia do edukacji, które staje się niezbędne w przypadku uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dokument ten umożliwia stworzenie środowiska kształcenia, w którym każdy uczeń może rozwijać się w sposób zgodny ze swoimi możliwościami i potrzebami. Wspiera to nie tylko proces edukacyjny, ale również integrację społeczną i emocjonalny rozwój ucznia.
Czym jest WOPFU i jak opracować ten dokument?
Proces tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
Co powinien zawierać IPET — wzór programu?
IPET jest dokumentem obowiązkowym ale nie powstał jego „urzędowy” wzór. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny tworzy zespół specjalistów, opierając się na wytycznych, które znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym z późniejszymi zmianami. Pracami zespołu tworzącego IPET koordynuje wychowawca grupy, do której uczęszcza uczeń, lub wyznaczony przez dyrektora nauczyciel, specjalista prowadzący zajęcia z dzieckiem. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny zazwyczaj zawiera kilka kluczowych elementów, należą do nich m.in.:
- 1. Metryczka z danymi dziecka
– imię i nazwisko
– adres
– wiek
– klasa
– rodzaj niepełnosprawności
– nr orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
– okres obowiązywania orzeczenia
– data sporządzenia dokumentu - 2. Specjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia:
– trudności ucznia
– mocne strony ucznia
– informacje dotyczące funkcjonowania ucznia w grupie rówieśniczej - 3. Potrzeby edukacyjne i terapeutyczne ucznia wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
- 4. Zalecane metody i formy pracy z uczniem
- 5. Zakres współpracy ze specjalistami i informacje o zajęciach specjalistycznych ucznia
- 6. Procedury ewaluacji i modyfikacji programu.
- 7. Zakres i zasady współpracy z rodzicami
- 8. Informacja o zatwierdzeniu IPET przez zespół i rodziców
– data i podpis osoby przygotowującej program
– zatwierdzenie przez dyrektora
– podpis rodzica/opiekuna prawnego!
IPET współpraca i podpis rodziców
UWAGA — podpis rodzica lub opiekuna prawnego to bardzo ważny element, o którym zdarza się Państwu zapomnieć! Pamiętajmy, że to rodzice najlepiej znają swoje dzieci i mogą być wsparciem i źródłem inspiracji przy tworzeniu i modyfikacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia. Warto jest włączyć ich w proces tworzenia programu, wykorzystać ich wiedzę o dziecku i wpływie programu na jego rozwój.
Kiedy i na jaki czas tworzy się IPET
Indywidualny program edukacyjno–terapeutyczny opracowywany jest na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zazwyczaj jest to okres etapu edukacyjnego.
Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny. Program opracowuje się w terminie:
1) do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie wychowania przedszkolnego albo kształcenie odpowiednio w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub ośrodku, o których mowa w § 2 ust. 1, albo
2) 30 dni od dnia złożenia w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub ośrodku, o których mowa w § 2 ust. 1, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Ewaluacja efektywności IPET
Wdrożony i wykorzystywany w pracy z dzieckiem dokument należy, co najmniej dwa razy w roku, poddać ewaluacji. Ma ona na celu sprawdzenie jego efektywności i opiera się na specjalistycznej ocenie funkcjonowania ucznia. Po dokonaniu takiej półrocznej oceny i zidentyfikowaniu zaleceń, które udało się zrealizować w pracy z dzieckiem i tych, które nadal wymagają pracy, należy odpowiednio zmodyfikować dokument na podstawie wniosków zawartych w ewaluacji. Oceny i zmiany w indywidualnym programie edykacyjno-terapeutycznym dokonuje się we współpracy z rodzicami.
Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen, o których mowa w ust. 4 i 9. Dyrektor przedszkola, szkoły lub ośrodka, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–9, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną – osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, zawiadamia pisemnie, w sposób przyjęty w danym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub ośrodku, rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w tym spotkaniu.
12. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń otrzymują kopię:
1) wielospecjalistycznych ocen
2) programu
Kontrola dotacji oświatowych — jakie dokumenty dotyczące pracowników mogą być kontrolowane?
IPET — obowiązki dyrektora przedszkola, szkoły
Obowiązkiem dyrektora szkoły, przedszkola lub innej placówki oświatowej jest zapewnienie odpowiednich warunków do realizacji programu, w tym zasobów materialnych i kadrowych niezbędnych do realizacji zaleceń programu i wynikających z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.
Dyrektor przedszkola lub szkoły, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną – osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, powierza prowadzenie zajęć, o których mowa w § 5 pkt 4, nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia.
Podstawa prawna IPET
U S T A W A z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe