Awans Zawodowy Nauczyciela. Nauczyciel początkujący, mianowany, dyplomowany
We wrześniu 2022 roku nastąpiły poważne zmiany w systemie awansu zawodowego nauczycieli w Polsce. Miały one na celu uproszczenie ścieżki rozwoju zawodowego i uznania kompetencji nauczycieli w polskich szkołach i przedszkolach. Jak wygląda kwestia awansu zawodowego w placówkach niesamorządowych i czy nauczyciel może zrezygnować z jego realizacji? Sprawdź, jakie są stopnie rozwoju zawodowego nauczycieli, jak przebiega awans na kolejne etapy i jakie warunki należy spełnić. Ile czasu potrzeba do awansu na nauczyciela mianowanego i dyplomowanego?
- Konieczność realizacji awansu zawodowego również w placówkach niesamorządowych
- Po zmianach 2022 – jasne kryteria i dwa stopnie awansu nauczyciela – mianowany i dyplomowany
- Nauczyciel początkujący może awansować na nauczyciela mianowanego po 3 latach i 9 miesiącach
- Możliwy krótszy okres po spełnieniu określonych wymagań – 2 lata i 9 miesięcy
- Warunkiem awansu nauczyciela jest spełnienie wymagań m.in. dobra ocena pracy i zdanie egzaminu
- Wsparcie mentora w przygotowaniu do awansu nauczycielskiego
- Awans na nauczyciela dyplomowanego po 5 latach i 9 miesiącach
- Możliwy krótszy okres – 4 lata i 9 miesięcy
- Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii m.in. mentora, rady rodziców
Sygnalista w placówce oświatowej — kim jest i jak chronią go przepisy?
– NASZE SZKOLENIA –
– – – – – – – – – – – – – – –
Pogotowie dotacyjne 2024/25. Roczne rozliczenie dotacji. Zmiany w dotacjach 2025
Termin: 17 grudnia godz. 16.00
Zapisy: Pogotowie Dotacyjne. Zmiany w dotacjach. Roczne rozliczenie >>>
– – – – – – – – – – – – – – –
Awans zawodowy w placówkach niesamorządowych
Od 1 września 2022 r. obowiązują nowe zasady realizacji awansu zawodowego. Zgodnie z art. 91 b ustawy – Karta Nauczyciela przepisy dotyczące awansu dotyczą również jednostki niesamorządowe, które z mocy prawa realizują awans zawodowy nauczycieli na stopień nauczyciela mianowanego. Awans na stopień nauczyciela dyplomowanego odbywa się na wniosek nauczyciela. Jeżeli nauczyciel jest zatrudniony zgodnie z kwalifikacjami w wymiarze co najmniej 1/2 etatu, wówczas realizuje awans zawodowy i dyrektor jest zobowiązany do podejmowania przewidzianych przepisami prawa działań związanych z awansem zawodowym nauczyciela. Nauczyciel początkujący, po nawiązaniu stosunku pracy rozpoczyna przygotowanie do zawodu, a dyrektor jest obowiązany m. in. do przydzielenia nauczycielowi mentora.
Brak realizacji awansu – naruszenie uprawnień pracowniczych
Brak realizacji przez dyrektora działań w tym zakresie może zostać zakwalifikowany jako naruszenie uprawnień pracowniczych wynikających ze stosunku pracy. Dyrektor przedszkola niepublicznego, jako pracodawca, podlega odpowiedzialności za naruszenie uprawnień pracowniczych. Należy mieć jednak na uwadze, że w przypadku, gdy nauczyciel zatrudniony w placówce nie samorządowej nie wyraża woli realizacji awansu zawodowego, dyrektor placówki nie posiada żadnych instrumentów, które mogłyby zmobilizować nauczyciela do realizacji awansu. W placówkach niesamorządowych nie obowiązuje bowiem art. 27 ust.4 ustawy – Karta Nauczyciela, zgodnie z którym stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony ulega rozwiązaniu, jeżeli w ciągu 6 lat od rozpoczęcia odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela nauczyciel nie uzyskał stopnia nauczyciela mianowanego, a rozwiązanie stosunku pracy następuje z końcem roku szkolnego, w którym ten okres upłynął. Reasumując, należy pamiętać, że dyrektorzy placówek niesamorządowych są obowiązani do umożliwienia nauczycielom realizacji awansu zawodowego, który co do zasady na stopień nauczyciela mianowanego jest obowiązkowy, jednakże to nauczyciel podejmuje decyzję, czy zamierza awans realizować.
Nowa Struktura Awansu Zawodowego Nauczycieli
Zmiany wprowadzone pierwszego września 2022 roku zrewolucjonizowały proces awansu zawodowego, zmniejszając liczbę etapów i wprowadzając jasne kryteria oceny. Po zmianach mamy obecnie dwa stopnie awansu zawodowego nauczyciela: nauczyciel mianowany i dyplomowany.
Wzrost subwencji, limitu wynagrodzenia i stawki godzinowej w placówkach oświatowych w 2024
Nauczyciel początkujący i awans na nauczyciela mianowanego
Obecnie nauczyciel, który zaczyna swoją karierę w edukacji, jest nauczycielem początkującym. Przygotowanie do kolejnego kroku w karierze i awansu na stopień nauczyciela mianowanego trwa zazwyczaj 3 lata i 9 miesięcy.
Krótszy okres przygotowania na stopień nauczyciela mianowanego
Po spełnieniu określonych warunków czas przygotowania na kolejny stopień awansu zawodowego nauczyciela może być krótszy. Nauczyciel, początkujący, który posiada stopień naukowy lub przed nawiązaniem stosunku pracy w szkole w Rzeczypospolitej Polskiej prowadził zajęcia w szkole za granicą może odbyć przygotowanie do zawodu nauczyciela w wymiarze 2 lat i 9 miesięcy. Nauczycielowi początkującemu, który przed nawiązaniem stosunku pracy w szkole był nauczycielem akademickim i legitymował się co najmniej 3-letnim okresem pracy w uczelni lub w dniu nawiązania po raz pierwszy stosunku pracy w szkole posiadał co najmniej 5-letni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na odbywanie przygotowania do zawodu nauczyciela w wymiarze 2 lat i 9 miesięcy.
Warunki nadania nauczycielowi stopnia nauczyciela mianowanego
- spełnienie wymagań kwalifikacyjnych do zajmowania stanowiska nauczyciela
- odbycie przygotowania do zawodu nauczyciela lub dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela
- posiadanie co najmniej dobrej oceny pracy
- uzyskanie pozytywnej opinii komisji o przeprowadzonych zajęciach
- zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną
Przygotowaniem do awansu zawodowego – opieka mentora
Dyrektor szkoły, nauczycielowi początkującemu przygotowującemu się do awansu na stopień nauczyciela mianowanego, przydziela mentora, który wspiera go w przygotowaniach. Mentorem nie może być nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze, z wyjątkiem przedszkoli, szkół i placówek niesamorządowych oraz szkół artystycznych, w których mentorem może być również nauczyciel mianowany lub dyplomowany zajmujący stanowisko kierownicze.
Zadania mentora w awansie zawodowym nauczyciela
- wspieranie na bieżąco nauczyciela w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, w tym zapoznanie go z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innymi dokumentami obowiązującymi w szkole
- udzielanie nauczycielowi pomocy w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego
- dzielenie się z nauczycielem wiedzą i doświadczeniem w zakresie niezbędnym do efektywnej realizacji obowiązków nauczyciela
- umożliwienie nauczycielowi obserwowania prowadzonych przez siebie zajęć oraz omawianie z nim tych zajęć
- obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz omawianie ich z tym nauczycielem
- inspirowanie i zachęcanie nauczyciela do podejmowania wyzwań zawodowych
- mentor jest obowiązany poszerzać swoją wiedzę i doskonalić umiejętności w zakresie niezbędnym do pełnienia funkcji mentora.
Nauczyciel mianowany i awans na nauczyciela dyplomowanego
Kolejnym stopniem awansu zawodowego nauczyciela jest nauczyciel dyplomowany. Nauczyciel mianowany może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 5 lat i 9 miesięcy od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego.
Krótszy okres kwalifikacji na stopień nauczyciela dyplomowanego
Po spełnieniu określonych wymogów czas przygotowania do kolejnego awansu, na stopień nauczyciela dyplomowanego może być krótszy. Nauczyciel mianowany, który posiada stopień naukowy lub przed nawiązaniem stosunku pracy w szkole w Rzeczypospolitej Polskiej prowadził zajęcia w szkole za granicą, może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 4 lat i 9 miesięcy od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego.
Warunki nadania nauczycielowi mianowanemu stopnia nauczyciela dyplomowanego
- spełnienie wymagań kwalifikacyjnych
- przepracowanie w szkole wymaganego przepisami czasu
- posiadanie co najmniej bardzo dobrej oceny pracy uzyskanej w ostatnim roku pracy przed złożeniem wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego
- uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej, która na podstawie dokonanej analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadzonej rozmowy sprawdza spełnianie przez nauczyciela wymagań dotyczących realizowania zadań lub podejmowania działań na rzecz oświaty oraz ich efektów
Ocena pracy nauczyciela w trakcie awansu zawodowego – kto dokonuje?
Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, który przy jej dokonywaniu zasięga opinii
- rady rodziców – opinia obowiązkowa, z wyjątkiem szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców
- mentora – w przypadku nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu nauczyciela lub dodatkowe przygotowanie do zawodu nauczyciela
- samorządu uczniowskiego – dyrektor może zasięgnąć tej opinii, nie jest to jednak obowiązek
- właściwego doradcy metodycznego na temat pracy nauczyciela, a w przypadku braku takiej możliwości, opinii innego nauczyciela dyplomowanego lub mianowanego
Ocena pracy nauczyciela związana z awansem zawodowym nauczyciela
Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym
- ocena wyróżniająca – jeżeli suma punktów oceny pracy nauczyciela wynosi 90% maksymalnej liczby punktów i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą
- ocena bardzo dobra – jeżeli suma punktów oceny pracy nauczyciela jest równa lub wyższa niż 75% i nie przekracza 89,99% – otrzymuje ocenę bardzo dobrą
- ocena dobra – jeżeli suma punktów oceny pracy nauczyciela jest równa lub wyższa niż 55% i nie przekracza 74,99% – otrzymuje ocenę dobrą
- ocena negatywna jeżeli suma punktów oceny pracy nauczyciela wynosi poniżej 55% maksymalnej liczby punktów – otrzymuje ocenę negatywną
Zapraszamy na nasz fanpage, kanał na YouTube i profil na instagramie