Zmiany w finansowaniu placówek oświatowych od stycznia 2025
W roku 2025 wprowadzone zostaną zmiany w ustawie o finansowaniu oświaty samorządowej oraz dotowaniu prywatnych szkół, przedszkoli i placówek oświatowych – publicznych i niepublicznych – prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne. Zostaną one wprowadzone nową ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, która została uchwalona w Sejmie i oczekuje dalszego trybu ustawodawczego, w tym podpisu Prezydenta, oraz przez projekt rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych jednostek samorządu terytorialnego w roku 2025, którego projekt opracowało Ministerstwo Edukacji Narodowej i będzie ogłoszone po opublikowaniu ustawy o dochodach. Jak planowane zmiany w obliczaniu kwot dotacji podstawowej i dotacji na kształcenie specjalne wpłyną na finanse niesamorządowych placówek oświatowych i na które elementy nowych przepisów trzeba zwrócić szczególną uwagę? Wyjaśnia mecenas Beata Patoleta.
- Nowe zasady obliczania dotacji oświatowych od stycznia 2025 roku
- Kwota potrzeb oświatowych zastąpi część oświatową subwencji ogólnej
- Liczba godzin wsparcia ucznia wpłynie na wysokość dotacji oświatowej
- Wagi zależne od liczby godzin wsparcia ucznia
- Dotacja na początku 2025 na podstawie starych stawek ale nowych wag
- Nowa ważna data w roku dotacyjnym – 15 czerwca
Nietypowa aktualizacja kwoty dotacji — październik 2025. O ile może spaść dotacja?
– NASZE SZKOLENIA –
– – – – – – – – – – – – – – –
Sygnaliści w placówkach oświatowych – obowiązki pracodawcy, Wzór regulaminu, sankcje
Termin: 6 listopada godz. 16.00
Zapisy: Sygnaliści – podstawa prawna, dokumentacja, sankcje >>>
– – – – – – – – – – – – – – –
Zmiany w dotacjach oświatowych od stycznia 2025 – Kompendium dotacyjne
Termin: 12 listopada godz. 16.00
Zapisy: Zmiany w dotacjach 2025. Kompendium wiedzy o dotacjach >>>
– – – – – – – – – – – – – – –
Zmiany dotyczące dotacji od 2025 roku
Procedowany projekt ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wprowadza nowe sposoby uzyskiwania dochodów przez JST. Projekt zawiera również zmiany, między innymi, w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych, oraz ustawie o systemie informacji oświatowej dotyczące również finansowania oświaty niesamorządowej. Najważniejsze zmiany dotyczą dotacji na kształcenie specjalne, choć nie wyłącznie.
Kwota potrzeb oświatowych zamiast części oświatowej subwencji ogólnej
Dotychczas w przepisach była „część oświatowa subwencji ogólnej”, po nowelizacji będzie to „kwota potrzeb oświatowych”. Zmienią się przepisy ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, miedzy innymi art. 16 w ust. 1-3 oraz art. 17 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, który dotychczas miał brzmienie: „Niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym otrzymuje na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy”. Będzie miał brzmienie: „Niepubliczne przedszkole niebędące przedszkolem specjalnym otrzymuje na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części przewidzianej kwoty potrzeb oświatowych na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola”.
Awans Zawodowy Nauczyciela. Nauczyciel początkujący, mianowany, dyplomowany
Dotacja oświatowa a liczba godzin wsparcia ucznia
W miejsce subwencji ogólnej wprowadzony zostanie termin przewidzianych potrzeb oświatowych na takiego ucznia i w oparciu o tę wartość będą obliczane dotacje na uczniów z orzeczeniami, czy opiniami, uczęszczających do szkół i przedszkoli ogólnodostępnych. Zwracam Państwa uwagę, na zależność wagi, w oparciu o którą otrzymujecie Państwo dotację, od „liczby godzin wsparcia ucznia” zdefiniowaną w projekcie rozporządzenia w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych jednostek samorządu terytorialnego w roku 2025.
Liczba godzin wsparcia ucznia w SIO
Znacie Państwo tę definicję z ustawy o systemie informacji oświatowej, bo w oparciu o treść art. 12 pkt 6 – 12 ustawy o SIO, już obecnie do systemu wprowadzacie Państwo te wartości dotyczące liczby godzin. Zgodnie z paragrafem 1 ust. 1 pkt 8 projektu rozporządzenia w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych jednostek samorządu terytorialnego w roku 2025 – liczba godzin wsparcia ucznia lub słuchacza z niepełnosprawnością sprzężoną oraz z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera to będzie:
- liczba godzin zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy – Prawo oświatowe
- liczba godzin zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 2024 r. poz. 917) organizowanych w formie indywidualnej
- liczba godzin zajęć odpowiednio rewalidacyjnych, socjoterapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizujących zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe, i w indywidualnym programie zajęć, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego organizowanych w formie indywidualnej
- połowa liczby godzin zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego organizowanych w formie w grupie, – tu uwaga na rozmiar grupy
- połowa liczby godzin zajęć odpowiednio rewalidacyjnych, socjoterapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizujących zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe, i w indywidualnym programie zajęć, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego organizowanych w formie w grupie
- liczba godzin zajęć i innych zadań realizowanych przez nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnionych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- liczba godzin zajęć i innych zadań realizowanych przez specjalistów zatrudnionych dodatkowo w ramach współorganizowania kształcenia specjalnego
- liczba godzin zajęć i innych zadań realizowanych przez pomoc nauczyciela
Rodzinny Kapitał Opiekuńczy a świadczenia z programu Aktywny Rodzic
Placówki specjalne – liczba godzin wsparcia a waga
Uwaga, jeśli prowadzicie przedszkole specjalne, szkolę specjalną czy placówkę specjalną, czy odział integracyjny, to zasadniczo, w zakresie liczby godzin realizowanych zajęć nic się dla Państwa nie zmienia. Przewiduje się, że dotacja na uczniów takich jednostek będzie wyższa niż w roku 2024.
- Waga P87: (dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, objętych odpowiednio wychowaniem i kształceniem specjalnym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) kształcących się w oddziałach specjalnych lub specjalnych przysposabiających do pracy – wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy – wymiar 10,00
Placówki ogólnodostępne – wagi zależne od liczby godzin wsparcia
Natomiast jeśli prowadzicie Państwo szkoły, przedszkola ogólnodostępne lub integracyjne, to w takiej sytuacji mamy cztery wagi zależne od liczby godzin wsparcia. Jest to o tyle istotne, że jak Państwo zapewne zauważycie, przy liczbie godzin wsparcia mniejszej niż 2, dotacja będzie niższa niż kwota standardu A czyli dotacja podstawowa! Załącznik do rozporządzenia w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych jednostek samorządu terytorialnego w roku 2025 określa poszczególne wagi i tutaj wskazuje:
- Waga P88 – w wymiarze 9,5: dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, objętych odpowiednio wychowaniem i kształceniem specjalnym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) kształcących się w oddziałach innych niż odziały integracyjne, specjalne lub specjalne przysposabiające do pracy, dla których liczba godzin wsparcia ucznia lub słuchacza z niepełnosprawnością sprzężoną oraz z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera jest większa od 10 godzin – N88
- Waga P89 – w wymiarze 7,1: dla dzieci (…) jest większa od 5 godzin i mniejsza lub równa od 10 godzin – N89
- Waga P90 w wymiarze 3,6: dla dzieci (…) jest większa niż 2 godziny i mniejsza lub równa 5 godzinom – N90
- Waga P91 w wymiarze 1,5: dla dzieci (…) jest mniejsza lub równa 2 godzinom i nie jest równa 0 – N91
Zwróćcie Państwo uwagę, że w tym ostatnim przypadku więc rocznie dotacja wyniesie: 13.487,03 złotych, a więc około 1123,92 złotych miesięcznie.
Praca z dziećmi – zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników
Dodatkowa waga na wydatki związane z zatrudnieniem specjalistów
Warto zwrócić uwagę, że ustawodawca przewidział w rozporządzeniu, podobnie jak w bieżącym roku, dodatkową dotację tylko dla tych uczniów, którym dotacje oblicza się w oparciu o część oświatową subwencji ogólnej(a w przyszłym roku w oparciu o potrzeby oświatowe) – jest to dodatkowa waga na zwiększenie wydatków związanych z zatrudnianiem specjalistów.
Korygowanie danych w SIO
Korygowanie nieprawidłowości danych przekazanych do bazy danych SIO odbywa się na podstawie artykułu 91 ustawy o systemie informacji oświatowej.
Art. 91. [Przekazywanie do bazy danych zmodyfikowanych danych]
1. Podmiot zobowiązany do przekazywania danych do bazy danych SIO, który stwierdził nieprawdziwość danych przekazanych do bazy danych SIO, jest obowiązany niezwłocznie przekazać do bazy danych SIO zmodyfikowane dane.
2. W bazie danych SIO rejestruje się datę modyfikacji danych, a w przypadku modyfikacji danych stanowiących podstawę podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, rejestrowana jest historia zmian.
Dotacja oświatowa wg starych stawek ale nowych wag
Artykuł 107 ustawy o dochodach wskazuje, że „w roku 2025, od dnia 1 stycznia do ostatniego dnia miesiąca aktualizacji, o której mowa w art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 73, czyli do pierwszej aktualizacji, która następuje 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej, stosuje się przepis art. 45 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 73, w brzmieniu dotychczasowym. Co oznacza zastosowanie treści przepisu: Jeżeli ustawa budżetowa na rok budżetowy została ogłoszona po dniu 1 grudnia roku bazowego, wysokość dotacji, o której mowa w art. 15-21, art. 25 ust. 1-4 i 8, art. 26 ust. 1, 2 i 8, art. 28-30 oraz art. 31 ust. 1, w zakresie kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego, ustala się w okresie do ostatniego dnia miesiąca pierwszej aktualizacji – z uwzględnieniem kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego w roku bazowym”. Oznacza to, że dotacja na początku roku będzie obliczana według starych stawek, ale nowych wag!
Dotacje oświatowe nowa ważna data – 15 czerwca
Ważną datą będzie również dzień 15 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy. Na podstawie danych z tego dnia będą następowały korekty w naliczaniu kwot w kolejnych latach i jednocześnie wypełnienie danych w SIO na ten dzień, będzie warunkiem otrzymania dotacji!
Dotacje, o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28, art. 29, art. 30-31a i art. 32, są przekazywane pod warunkiem, że:
– pkt 2 otrzymuje brzmienie: 2) przedszkole, inna forma wychowania przedszkolnego, szkoła oraz placówka, o której mowa w art. 2 pkt 6-8 ustawy – Prawo oświatowe, przekażą dane do systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 15 czerwca roku bazowego oraz na dzień 30 września roku bazowego – w przypadku dotacji, o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28, art. 29, art. 30-31a i art. 32;”,
Gminne uchwały trybowe i ich treść
Zwróćcie Państwo uwagę na zbliżające się zmiany uchwał trybowych, bo jest to ten czas, w którym zauważone przez Państwa nieprawidłowości w ich treści, możecie zgłaszać do RIO. Uchwały muszą się zmienić, bowiem będzie wskazywana liczba godzin realizowanych zajęć.
Niższa waga na słuchaczy niepublicznej szkoły policealnej
Zgodnie z projektem rozporządzenia w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych jednostek samorządu terytorialnego w roku 2025, niższa będzie waga na słuchacza niepublicznej szkoły policealnej kształcącej w formie zaocznej, wyniesie bowiem 0,003 a do tej pory było to 0,005.
Zapraszamy na nasz fanpage, kanał na YouTube i profil na instagramie