Odcinek 4: „Artykuł 35. Kształcenie specjalne w szkole”. Komentarz do ustawy o finansowaniu zadań oświatowych

Prawo oświatowe w pigułce – komentarz do ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Dzisiejszym odcinkiem kończymy omówienie artykułu 35. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Reguluje on sposób wydatkowania dotacji w jednostkach oświatowych. W tej części komentarza mecenas Beata Patoleta omawia kwestie rozliczania dotacji na kształcenie specjalne w szkołach na podstawie wzoru matematycznego.
— NASZE SZKOLENIA —
———————————–
Szkolenie 12.02.2025 g. 16.00
Dotacje na Kształcenie specjalne i WWR 2025. Dokumentacja w placówce oświatowej
Zapisy na szkolenie i informacje >>>
———————————–
Szkolenie 20.02.2025 g. 16.00
Poradnik dyrektora placówki oświatowej i instytucji opiekuńczej 2025. Wzory dokumentów
Zapisy na szkolenie i informacje >>>
———————————–
Wydatkowanie dotacji na podstawie wzoru
Wydatkowanie dotacji na kształcenie specjalne w szkołach oblicza się na podstawie wzoru matematycznego określonego w art. 35 ust. 5 pkt 4. Wydatki w szkołach, podobnie jak w przedszkolach, dzielimy na dwa rodzaje.
Art. 35 ust. 5 pkt 4 wskazuje, że w zakresie:
4) szkół niewymienionych w pkt 1 – oprócz wydatków, o których mowa w pkt 2, (- wydatki na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć, oraz indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych, oraz zapewnienie warunków ich realizacji)
także wydatki na realizację zadań innych niż określone w pkt 2, w wysokości wyrażonej wzorem
Rozliczenie wydatków wspólnych z dotacji na kształcenie specjalne
Jak Państwo widzicie, wspomniany wzór pokazuje nam, w jaki sposób obliczyć rozliczenie dotacji na wydatki wspólne, inne niż te przeznaczone na realizację zadań. Zanim przejdziemy do omówienia wzoru, musimy wcześniej dokładnie scharakteryzować wydatki, o których mowa w punkcie 2. W punkcie 2 osoby prowadzące szkoły znajdują istotne dla siebie informacje. Przepis brzmi następująco:
Art. 35 ust. 5.
Przez wydatki, o których mowa w ust. 4, należy rozumieć w przypadku:
2)
-przedszkoli,
-oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych
– oraz szkół, niewymienionych w pkt 1,
– innych form wychowania przedszkolnego
– oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych
– wydatki na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, oraz indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa w art. 127 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe, oraz zapewnienie warunków ich realizacji;
Dotacje dzielimy na dwa rodzaje wydatków
Wniosek z tego, że tak jak w przedszkolu, tak i w szkole dotacje na kształcenie specjalne dzielimy na dwa rodzaje wydatków. Pierwszy to te, o których mowa w Art. 35 ust. 5 pkt 2 i bez wątpienia będzie on związany z wydatkami na realizacje zadań:
- zalecenia w orzeczeniach
- zadania wynikające z zaleceń, ale zawarte w indywidualnych programach
Czyli przepis dotyczy wszystkiego co wynika z tych zaleceń – czy jest zawarte w orzeczeniach, czy w programach oraz zapewnienie warunków ich realizacji. Chyba nikt z nas z Państwa nie będzie miał wątpliwości co to będą za wydatki:
– na realizację zadań wynikających z zaleceń i zalecenia w orzeczeniach
Czym jest zapewnienie warunków realizacji?
Zapewnienie warunków ich realizacji to np.: utrzymanie sal do terapii – sprzątanie tychże, energia elektryczna, ogrzewanie, wyposażenie, remonty, dostosowanie budynków do potrzeb, wynagrodzenie specjalistów z pochodnymi, wynagrodzenie nauczyciela wspomagającego, pomocy nauczyciela, doskonalenie zawodowe nauczycieli związane z realizacją zaleceń, wydatki na wychowawców, jeśli otrzymują np. dodatek z tytułu realizacji zaleceń na prowadzonych przez siebie zajęciach.
Będą to wszystkie wydatki związane bezpośrednio z kształceniem specjalnym, które możemy znaleźć w opiniach i zaleceniach oraz te, które związane są z zapewnieniem realizacji powyższych zaleceń.
Czym są wydatki wspólne w dotacjach oświatowych
Musimy pamiętać, że dotacja, którą otrzymuje szkoła na dziecko z orzeczeniem, składa się ze standardu A czyli kwoty dotacji jaka przeznaczona jest na każde dziecko oraz zwiększenia odpowiednią wagą od P4 do P8, P56, P59–P63, P67 i P68.
Wydatki wspólne dla całej jednostki oświatowej możemy wyliczyć przy pomocy wspomnianego wcześniej wzoru. Skoro w kwocie dotacji na dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego zawiera się standard A, czyli „dotacja podstawowa” tożsama dla wszystkich uczniów uczęszczających do danej szkoły, to ta część będzie się odnosiła do wydatków wspólnych całej jednostki.
- 𝑊𝑖𝑛𝑛𝑒 – wydatki poniesione w danym roku budżetowym na realizację zadań innych niż określone w pkt 2 w tej szkole, W – wydatki, o których mowa w ust. 1, poniesione w danym roku budżetowym w tej szkole,
- 𝑆𝑆𝐼 – kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów oddziałów specjalnych i oddziałów integracyjnych w tej szkole,
- 𝑆𝑆𝐼𝑁 – kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oddziałów specjalnych i oddziałów integracyjnych tej szkoły, w zakresie wynikającym z posiadania przez tych uczniów orzeczeń o potrzebie
kształcenia specjalnego, - 𝑆𝑂𝑁 – kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oddziałów niebędących oddziałami specjalnymi albo oddziałami integracyjnymi i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w tej
szkole, - 𝑆𝑂𝑁𝑁 – kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oddziałów niebędących oddziałami specjalnymi albo oddziałami integracyjnymi i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w tej
szkole, w zakresie wynikającym z posiadania przez tych uczniów oraz uczestników zajęć rewalidacyjno–wychowawczych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, - 𝑆 – kwotę części oświatowej subwencji ogólnej przewidzianą dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w tej szkole.
Kwota na wydatki wspólne
Skoro standard finansowy A – czyli kwota na każde dziecko uczęszczające do szkoły wynosi około 6 tysięcy rocznie, to dotacja dla dziecka ponad tę kwotę zawiera się w odpowiednich wagach. Podstawiając wartości do wzoru, uzyskamy wartość równą wartości standardu finansowego A pomnożonego przez liczbę uczniów z orzeczeniami i jednocześnie będzie ona stanowiła wartość, jaką można rozliczyć na wydatki wspólne.
Inne podejście do wyliczenia wydatków wspólnych
Zasadniczo drugie może nieco trudniejsze stanowisko, ale korzystniejsze w zakresie rozliczania rozumiejące W, jako wartość niewyłącznie oznaczającą kwotę zaplanowaną do wydatkowania na szkołę (wszystkie kwoty dotacja, czesne i inne środki) umieszczamy pod W kolejno w liczniku kwotę dotacji na dzieci objęte kształceniem specjalnym, a w mianowniku całą kwotę dotacji. Wynik oznacza wartość, jaką możemy w danym roku rozliczyć jako wydatki wspólne. Innymi słowy, tę kwotę możemy przeznaczyć np. na wynagrodzenie dyrektora, czy też wynagrodzenia wszystkich pracowników. Na jeden bądź na wiele wydatków. W tym rozumieniu nie jest istotny podział wydatków, bo on wynika ze wzoru – uzyskujemy konkretną, bezsporną wartość. Minusem takiego rozliczenia jest konieczność wykazania się w trakcie kontroli sumą wydatków zaplanowanych do poniesienia jako wydatków bieżących.
Odcinki komentarza do ustawy o finansowaniu zadań oświatowych:
- Odcinek 1: “Artykuł 35. Wydatki bieżące w przedszkolu, szkole. Wydatkowanie dotacji”
- Odcinek 2: “Artykuł 35. Wynagrodzenia w placówkach oświatowych. Limity wynagrodzeń”
- Odcinek 3: “Artykuł 35. Kształcenie specjalne. Warunki i zasady”
- Odcinek 4: „Artykuł 35. Kształcenie specjalne w szkole. Zasady i przepisy prawne”.
- Odcinek 5: „Artykuł 33. Warunki otrzymania dotacji oświatowej”.
- Odcinek 6: „Artykuły 43 i 44. Aktualizacja kwoty dotacji oświatowej. Zasady, obliczanie
- Odcinek 7: „Artykuł 34 – terminy i zasady wypłaty dotacji oświatowych”
Zapraszamy na fanpage Kancelarii Adwokackiej Adwokat Beata Patoleta i nasz kanał na YouTube