Obliczanie stawki dotacji 2025 – wagi na uczniów w szkołach

Wagi w szkołach w roku 2025
Obliczanie dotacji – wagi w szkołach w roku 2025 [fot. shutterstock]

Jakie wagi obowiązują w roku 2025 na uczniów w szkołach? Jak wylicza się stawkę dotacji na ucznia w szkole na podstawie obowiązujących wag? Wyjaśnia mecenas Beata Patoleta.

  • Przepisy przejściowe dotyczące dotacji oświatowych obowiązują w roku 2025
  • Wagi na uczniów w szkołach niesamorządowych obliczane na podstawie kwoty potrzeb oświatowych
  • Dodatkowe wagi obowiązujące w roku 2025 sumują się do kwoty dotacji
  • Dotacja na Kształcenie Specjalne – wagi na uczniów z orzeczeniami i liczba godzin wsparcia

Jak ustalić podstawową kwotę dotacji w gminie na dany rok?

 

— NASZE SZKOLENIA —
———————————–
13.05.2025 g. 16.00
Jak nie popełnić błędu? Dotacje oświatowe w świetle najnowszych wyroków sądów
[ Najnowsze orzecznictwo, zmiany w dotacjach 2025, uchwały gminne, zatrudnianie, status ucznia, rozliczanie i kontrola dotacji… ]
Zapisy na szkolenie >>>
———————————–

14.05.2025 g. 16.00
Kompendium dla edukacji domowej. Organizacja, dotacje, kwalifikacje, zatrudnianie…
[ Regulacje prawne dotyczące edukacji domowej, dotacje, umowy, zasady, kontrola dotacji, kontrola kuratorium…  ]
Zapisy na szkolenie >>>
———————————–
22.05.2025 g. 16.00
Kwalifikacje i zatrudnianie w placówkach oświatowych. Zasady, umowy, odpowiedzialność
[ Etaty, specjaliści, Karta Nauczyciela, umowy zlecenie, standardy opieki, kwalifikacje…  ]
Zapisy na szkolenie >>>
———————————–

Dotacje 2025 – przepisy przejściowe

W roku 2025 obowiązują, poza przepisami ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, również przepisy przejściowe z ustawy o dochodach. Chodzi tutaj o art. 113 ust. 2 u.d.j.s.t., zgodnie z którym, w roku 2025 przy ustalaniu wysokości dotacji, o której mowa w art. 15–21, art. 25 ust. 1–4 i 8, art. 26 ust. 1, 2 i 8, art. 28–30, art. 31 ust. 1, art. 40 i art. 41 u.f.z.o., przewidzianą kwotę potrzeb oświatowych zwiększa się o 0,9%. Istotny w omawianym kontekście jest również przepis art. 107 u.d.j.s.t., zgodnie z którym, w roku 2025, od dnia 1 stycznia do ostatniego dnia miesiąca aktualizacji, o której mowa w art. 43 ust. 2 pkt 1 u.f.z.o., – miesiąc pierwszej aktualizacji, czyli kwietniowej (tak to w tym roku wypada) stosuje się przepis art. 45 pkt 1 u.f.z.o. w brzmieniu dotychczasowym – tj. obowiązującym do 31.12.2024 r. Co to znaczy? Do marca otrzymywaliście Państwo dotacje na starych zasadach, natomiast od kwietnia powinniście otrzymać wyrównanie i otrzymać dotacje na nowych zasadach. Powoduje to również, że uchwały winny obowiązywać od 1 kwietnia 2025 roku.

Jakich danych może wymagać gmina we wniosku z informacją o liczbie uczniów

Wagi w szkołach niesamorządowych

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 27.10.2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne publiczne szkoły, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, niebędące szkołami specjalnymi otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym, w wysokości stanowiącej iloczyn przewidzianej kwoty potrzeb oświatowych na takiego ucznia dla jednostki samorządu terytorialnego oraz wskaźnika zwiększającego, o którym mowa w art. 14 ust. 1. Czyli kwota z rozporządzenia w sprawie podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych. Wcześniej była to subwencja oświatowa. Przypominamy, nie ma już terminu subwencja – zastąpił ją właśnie termin kwoty potrzeb oświatowych.

Dodatkowe wagi w szkołach 2025

Przy obliczaniu końcowej kwoty wagi podlegają sumowaniu (są addytywne). Przypominam również o tym, że dotacja, jak wspomnieliśmy na początku artykułu, zwiększa się o 0,9%.

  • Waga za szkołę ze współczynnikiem 18. Jak obliczyć tę wagę? Jeśli do szkoły uczęszcza 200 uczniów do 10 klas, to przysługuje Państwu dodatkowa waga na każdego ucznia. Przy założeniu, że standard A wynosi 9 500, będzie to 316 złotych rocznie.
  • Waga na małą szkołę ze współczynnikiem 12. Należna wtedy, gdy Państwa szkoła spełnia warunki małej szkoły. Jeśli w szkole jest 100 osób i uczęszcza do ośmiu klas – to 100/8 = 12,5 i nie będzie małą szkołą. Natomiast, jeśli tych samych 100 uczniów będzie uczęszczało do 9 klas, to będzie to mała szkoła i wówczas przysługuje Państwu dodatkowa waga p2 ze współczynnikiem 0,2 czyli dodatkowo około 160 złotych.
  • Waga P58 – 0,065 należna na uczniów klas 1-3 szkół podstawowych
  • Wagi od 1,5 do 0,25 dla uczniów korzystających z dodatkowych lekcji języka polskiego. Zależnie od liczebności grupy od 3 do powyżej 9
  • Wagi P66- p69 – na pomoc psychologiczno-pedagogiczną – zależne od liczby uczniów w szkole
  • Wagi dla szkół w małych gminach zależnie od wskaźnika dochodu mieszkańca. W gminach do 5000 mieszkańców waga odpowiednio 0,4 lub 0,2
  • Waga P17 – 0,400 dla uczniów lub słuchaczy, niebędących uczniami lub słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali świadectwo dojrzałości, w publicznych liceach ogólnokształcących dla dorosłych i w publicznych i niepublicznych branżowych szkołach II stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, dla uczniów lub słuchaczy.

Wagi należne na dzieci w placówce a wysokość dotacji 2025

Wagi dla uczniów z orzeczeniami

Dla dzieci z orzeczeniami są oczywiście odrębne wagi. Przypominamy, że od liczby godzin wsparcia zależna jest dotacja tylko na uczniów z autyzmem, niepełnosprawnością sprzężoną, Aspergerem. Chyba że uczęszczają do szkoły integracyjnej lub specjalnej, albo oddziału integracyjnego lub specjalnego. Przez liczbę godzin wsparcia rozumie się tygodniową liczbę godzin wsparcia ucznia lub słuchacza z niepełnosprawnościami sprzężonymi, lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Stanowi ona sumę:

  • a) tygodniowej liczby godzin zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem, lub w grupie liczącej do 5 uczniów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
  • b) tygodniowej liczby godzin zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizujących zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, realizowanych indywidualnie z uczniem
  • c) połowy tygodniowej liczby godzin zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizujących zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, organizowanych w grupie
  • d) tygodniowej liczby godzin zajęć i innych zadań realizowanych z uczniem przez nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnionego dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami sprzężonymi
  • e) tygodniowej liczby godzin zajęć i innych zadań realizowanych z uczniem przez specjalistów zatrudnionych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia specjalnego uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami sprzężonymi
  • f) tygodniowej liczby godzin zajęć i innych zadań realizowanych przez pomoc nauczyciela dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub niepełnosprawnościami sprzężonymi

Zapraszamy na nasz fanpage, profil na instagramiekanał na YouTube