Nauczyciel wspomagający w oddziale integracyjnym — rola, zadania, kwalifikacje
Kto może być nauczycielem wspomagającym, współorganizującym kształcenie i jaka jest rola takiego nauczyciela w placówce oświatowej? W związku z planowanymi zmianami dotyczącymi wypłacania dotacji na uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w zakresie autyzmu i niepełnosprawności sprzężonej, wielu z Państwa pyta nas o stanowisko nauczyciela współorganizującego kształcenie, którego należy zatrudnić w oddziale integracyjnym. O roli, zadaniach i kwalifikacjach, jakimi powinien legitymować się kandydat na nauczyciela wspomagającego, opowiedziała mecenas Beata Patoleta — specjalistka ds. prawnego wsparcia szkół i przedszkoli niesamorządowych.
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny: dostosowanie edukacji do potrzeb ucznia
— NASZE SZKOLENIA —
Szkolenie 23.01.2025 g. 16.00
Standardy opieki sprawowanej nad dziećmi do lat 3. Nowe regulacje 2025!
Zapisy na szkolenie i informacje >>>
———————————–
Szkolenie 29.01.2025 g. 16.00
Zmiany w dotacjach 2025. SIO, oddziały integracyjne, godziny zajęć, kwalifikacje i etaty specjalistów
Zapisy na szkolenie i informacje >>>
———————————–
Rola nauczyciela wspomagającego w oddziale integracyjnym
Rola nauczyciela współorganizującego kształcenie określona jest w treści rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z dnia 24 sierpnia 2017 r.). Zgodnie z nim, do obowiązków nauczyciela wspomagającego należy m. in.:
– prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych
– wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizowanie zintegrowanych działań i zajęć określonych w programie
– nauczyciel wspomagający powinien również uczestniczyć, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych
– nauczyciel ten może także prowadzić zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.
Zmiany w dotacjach 2025 – kogo dotyczą, od kiedy obowiązują, treść rozporządzenia
Kwalifikacje nauczyciela wspomagającego, współorganizującego kształcenie
Wspomniane wyżej rozporządzenie wskazuje również, że nauczyciel wspomagający powinien mieć kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Kwalifikacje te precyzuje rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
W § 35 rozporządzenia wskazano, że kwalifikacje posiada m. in. osoba, która ukończyła jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:
a) pedagogika specjalna w dowolnym zakresie i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii,
pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) logopedia i posiada przygotowanie pedagogiczne.
Sygnalista w placówce oświatowej — kim jest i jak chronią go przepisy?
Kto jeszcze może być nauczycielem wspomagającym?
Kwalifikacje posiada również osoba, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na kierunku innym niż pedagogika specjalna i posiada przygotowanie pedagogiczne.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela współorganizującego kształcenie można nabyć również poprzez ukończenie studiów pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na kierunku, lub w zakresie innym niż określone powyżej, posiadanie przygotowania pedagogicznego oraz ukończenie studiów podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej.
Kwalifikacje do zajmowania tego stanowiska ma również osoba posiadająca kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, danym typie szkoły lub rodzaju placówki, która posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej.
Zapraszamy na nasz fanpage, kanał na YouTube i profil na instagramie