Godziny wsparcia w SIO – zapewnione, czy zrealizowane?

Godziny wsparcia wpisywane w SIO - planowane, czy zrealizowane?
Godziny wsparcia wpisywane w SIO – planowane, czy zrealizowane? [fot. shutterstock]

SIO – godziny wsparcia zaplanowane dla dziecka, czy zrealizowane? Co wpisać? Nowe zasady obliczania dotacji oświatowej w powiązaniu z godzinami wsparcia dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, budzą wiele Państwa wątpliwości. Jednym z częściej poruszanych tematów w tym zakresie, jest kwestia dotycząca prawidłowej liczby godzin wsparcia, wpisywanej do SIO – Systemu Informacji Oświatowej. O otrzymanej przez nas interpretacji MEN, dotyczącej tej kwestii opowiedziała mecenas Beata Patoleta.

  • Godziny wsparcia zapewnione a godziny zrealizowane
  • Opinia MEN: w SIO wpisujemy godziny zapewnione
  • Dotacja zależna od godzin wsparcia jedynie w konkretnych przypadkach

— NASZE SZKOLENIA —
———————————–
Szkolenie 12.02.2025 g. 16.00
Dotacje na Kształcenie specjalne i WWR 2025. Dokumentacja w placówce oświatowej
Zapisy na szkolenie i informacje >>>
———————————–
Szkolenie 20.02.2025 g. 16.00
Poradnik dyrektora placówki oświatowej i instytucji opiekuńczej 2025. Wzory dokumentów
Zapisy na szkolenie i informacje >>>
———————————–

Godziny zaplanowane, czy zrealizowane – co wpisać w SIO?

Czy jako wpisywane do SIO godziny wsparcia dziecka z orzeczeniem, traktujemy godziny zapewnione, czy też fizycznie zrealizowane? W związku z tym, że przepis jest nowy i nie znajduje odniesienia w innych zbliżonych normach, nie możemy odwołać się do interpretacji innego przykładu, czy dokonać porównania. Jako że zagadnienie godzin wsparcia budzi Państwa i nasz wątpliwości wystąpiliśmy w imieniu OZPN do MEN o interpretacje tych zapisów.

Limit wynagrodzenia w publicznych i niepublicznych placówkach oświatowych 2025

Czasowa nieobecność dziecka a liczba godzin wsparcia

W treści zapytania do MEN, co jednocześnie stanowi nasze stanowisko w tej sprawie, wskazaliśmy, że należy przyjmować przyznaną uczniowi liczbę godzin wsparcia, a zatem w przypadku czasowej, usprawiedliwionej nieobecności dziecka w przedszkolu, czy szkole, godziny te będą pozostawały w takiej wysokości, w jakiej zostały one do realizacji z dzieckiem zaplanowane. Dlaczego? Ponieważ w SIO wpisujemy również liczbę etatów nauczycieli, a w przypadku nieobecności dziecka np. z powodu choroby, w SIO w odniesieniu do czasu pracy nauczycieli, czy specjalistów nie następują zmiany. Dziecko, w trakcie krótkotrwałej nieobecności, nie zostaje również wykreślone z listy uczniów w SIO. Podobnie jest z realizacją godzin podstawy programowej. Liczba godzin przeznaczona na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego powinna wynosić co najmniej 5 godzin dziennie, jest ona zrealizowana wobec dziecka niezależnie od jego dopuszczalnej czasowej nieobecności.

Liczba godzin wsparcia – interpretacja MEN

Dziś, w czasie, gdy przygotowywałam się do spotkania z Państwem, wpłynęła odpowiedź z MEN. Wynika z niej, że należy wskazać taką liczbę godzin wsparcia, jaka została uczniowi przyznana! Dalej w interpretacji wskazano, że czasowa nieobecność dziecka nie ma wpływu na realizację tychże godzin. Wprost wskazując, że skoro dotacja naliczana jest na podstawie wpisanej przez Państwa liczby godzin wsparcia w SIO, to w SIO nie uwzględnia się czasowej, krótkotrwałej nieobecności dziecka. Zatem ta nieobecność nie pomniejsza tych godzin. Można zatem stwierdzić, że interpretacja jest dla Państwa korzystna.

Roczne rozliczenie dotacji oświatowych – data zapłaty

Dotacja zależna od godzin wsparcia w określonych przypadkach

Przypominamy Państwu również, że dotacja zależna jest od liczby godzin wsparcia wyłącznie w przypadku dziecka z orzeczeniem dotyczącym niepełnosprawności sprzężonych lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. Dla uczniów z pozostałymi orzeczeniami zmiany w naliczaniu dotacji nie nastąpiły!

Zapraszamy na nasz fanpage, profil na instagramiekanał na YouTube