Faktury i rachunki od specjalistów w szkołach i przedszkolach – czy gmina może kwestionować takie wydatki?

Placówki oświatowe borykają się z problemem kwestionowania przez gminy i powiaty wydatków dotacyjnych na specjalistów w związku z formą zatrudnienia tych osób przez szkoły i przedszkola. Czy faktury i rachunki wystawiane placówkom oświatowym przez specjalistów mogą być finansowane ze środków otrzymanych w ramach dotacji oświatowych? Mecenas Beata Patoleta przedstawia decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie dotyczącą właśnie takiej sytuacji.
- Problemy ze znalezieniem specjalistów a umowy b2b
- Decyzja SKO w sprawie finansowania faktur od specjalistów dotacją oświatową
- Czy specjalista jest nauczycielem
- Zatrudnianie specjalistów jest realizacją zadań placówki oświatowej
- Czy wydatek jest zasadny? Jak to sprawdzić?
Tworzenie oddziałów integracyjnych w placówkach oświatowych – zasady
— NASZE SZKOLENIA —
———————————–
Szkolenie 15 kwietnia od 16.00
Przewodnik dyrektora placówki. Zmiany 2025, SIO, godziny wsparcia, oddziały integracyjne i etaty…
Zapisy: Zmiany w dotacjach, SIO, etaty >>>
———————————–
Wymagane etaty specjalistów a finansowanie dotacją faktur i rachunków
W związku z przepisami dotyczącymi wymaganej minimalnej liczby etatów specjalistów w szkołach i przedszkolach, placówki oświatowe mają duże problemy związane z zapewnieniem wymaganej liczby etatów specjalistów. Staracie się Państwo ratować sytuację, zatrudniając specjalistów oferujących swoje usługi jako podmioty zewnętrzne. Niestety gminy często kwestionują takie wydatki, twierdząc, że placówka powinna zatrudniać specjalistów na etacie.
Faktury i rachunki od specjalistów – decyzja SKO
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie zakwestionowało tego typu praktyki jednostek samorządu terytorialnego i uchyliło w całości decyzję pewnej małopolskiej gminy. SKO wskazało w swojej decyzji, że skoro z treści art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wynika, że dotacją może być sfinansowany każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, to w ocenie kolegium nie ulega wątpliwości, że realizacja zajęć przez psychologa, logopedę, surdopedagoga, olinofrenopedagoda, tyflopedagoga… spełnia kryteria określone w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych jak i art. 5 i 10 ustawy Prawo oświatowe.
Godziny wsparcia w SIO – zapewnione, czy zrealizowane?
Czy specjaliści to nauczyciele?
Wydatki na usługi świadczone przez specjalistów przeznaczone są na finansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej oraz związane są z realizacją zadań organu prowadzącego takie placówki. Kolegium zauważa również, że brak jest przepisów, które w sposób jednoznaczny zaliczają, lub uznają takich specjalistów jak psychologowie, logopedzi, surdopedagodzy, olinofrenopedagodzy czy tyflopedagodzy do nauczycieli. Stosowanie więc w ich wypadku, w tak szerokim i rygorystycznym zakresie, Karty Nauczyciela przez organ wydaje się być przesadne. W ocenie Kolegium, łączenie przepisu art. 10a ustawy Karta Nauczyciela z art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych w aspekcie podważania celu oraz prawidłowości wydatkowania dotacji pod kątem formy zatrudnienia nie jest uprawnione.
Zatrudnianie specjalistów to realizacja zadań placówek
Czy specjaliści realizujący zajęcia z dziećmi niepełnosprawnymi – logopeda, psycholog czy surdopedagog, nie realizują celu dotacji, która ma być wykorzystana na realizację zadań placówek? W ocenie Kolegium, skoro osoby te realizowały zadania tej placówki w zakresie edukacji, wychowania i opieki nad dziećmi, nie można uznać, że dotacja została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem tylko dlatego, że w ocenie organu I instancji ich stosunek pracy został nieprawidłowo nawiązany . Dodatkowo również organ I instancji zupełnie pominął, że art. 10a ustawy Karta Nauczyciela odnosi się tylko do nauczycieli i nie ma zastosowania do specjalistów i terapeutów.
Bon na Laptop dla nauczyciela – wnioski można składać do 26 lutego 2025
Czy wydatek jest wydatkiem bieżącym i czy realizuje zadania
Zawsze to Państwu powtarzam i będę powtarzała, także na naszym najbliższym szkoleniu dotyczącym prawidłowości pobrania i rozliczania dotacji na kształcenie specjale i dokumentacji w placówce oświatowej, to na co musicie Państwo zwracać uwagę oceniając dany wydatek przez pryzmat rozliczenia go dotacją, to:
- czy dany wydatek jest wydatkiem bieżącym
- czy jest związany z celami statutowymi szkoły w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej.
W tych właśnie ramach, w ocenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego powinna zamykać się kontrola celowości i zgodności z przeznaczeniem wydatkowania dotacji oświatowych w szkołach, przedszkolach i innych placówkach oświatowych.
Zapraszamy na nasz fanpage, profil na instagramie i kanał na YouTube